Dětská klinika Fakultní nemocnice Olomouc
I. P. Pavlova 6 , Olomouc
Tel.: 588 44 4439
Virtuální dětská klinika Prolistujte si elektronickou publikaci VYBRANÉ KAPITOLY Z PEDIATRIE - aktualizované a rozšířené vydání; VLADIMÍR MIHÁL a kolektiv.
Simulátor Sim-Junior- LaerdalMedical
Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=J1P2toLW0y4
Interaktivní výuka – využití simulátoru Sim junior
MUDr. Jan Saitz, MUDr. Marie Rohanová LF UP Olomouc
V současné době se do středu zájmů výuky a přípravy lékařů a zdravotníků vúbec dostává algoritmizace a procesní řízení léčebných postupů a léčebného procesu obecně.
Zvláště v podmínkách urgentní a intenzivní péče znalost algoritmů a procesní uvažování lékaři nebo záchranáři umožňuje rychlou a efektivní reakci na danou, náhle vzniklou situaci. Znalost základních vyšetřovacích a léčebných algoritmů umožňuje rychlou a správnou orientaci a léčebné postupy u kriticky nemocných pacientů snižující možnost chybných nebo pozdních rozhodnutí v situaci ohrožení života.
Použití simulátoru Sim – junior umožňuje interaktivní nácvik správného vyšetřovacího, rozhodovacího a léčebného postupu u stavů, kde je jinak možnost seznámení se s nimi jen teoretická. Cílem je podpora výuky první pomoci, resuscitace, úrazové a neúrazové stavy, stavy bezvědomí, jejich rychlá diagnostika a schopnost zajištění kriticky nemocného.
Dýchání:
Oběh:
Další:
Při naší výuce jsme se zaměřili na řešení urgentních stavů, které není možné v běžném výukovém cyklu predikovat a demonstrovat.
Cílem interaktivní výukové lekce je simulace situace akutních život ohrožujících stavů, zajištění takto postiženého dítěte včetně nácviku praktických dovedností, nácvik rozhodovacích algoritmů s diferenciálně diagnostickou úvahou a vyhodnocením správnosti zvolených postupů a návrhem další léčby.
Simulátor Sim junior umožňuje okamžitou interakci mezi studenty a vyučujícím s následným rozborem a vyhodnocením celkového zajištění postiženého v závěru lekce. Představuje novou moderní možnost výuky zahrnující simulaci rozhodovacího procesu u akutního pacienta. Jednoznačným cílem je nácvik a jistá „automatizace“ postupů vedoucích k správnému a rychlému řešení akutních situací.
1/ Bezvědomí nejasné etiologie – obecný přístup
Na oddělení urgentního příjmu je přivezeno rodiči dítě ve věku 8 let (hmotnost 28 kg) s poruchou vědomí.
Dítě lapavě/povrchně dýchá, je lehce cyanotické, akra jsou chladná, kapilární návrat je obleněný.
2/ Kraniotrauma
Na oddělení urgentního příjmu je přivezeno neznámým kolemjdoucím dítě ve věku 8 let (hmotnost 28 kg) s poruchou vědomí.
Dítě lapavě dýchá, je lehce cyanotické, akra jsou chladná, kapilární návrat je obleněný.
3/ Obstrukce dýchacích cest
Na oddělení urgentního příjmu je přivezeno rodiči dítě ve věku 8 let (hmotnost 28 kg) s poruchou vědomí. Rodiče udávají, že chlapec cucal bonbon, náhle se zakašlal a začal se dusit. Okamžitě jej naložili do auta a přijeli.
Dítě nedýchající, cyanotické, akra jsou chladná, kapilární návrat je obleněný.
4/ Těžká alergická reakce
Na oddělení urgentního příjmu je přivezeno rodiči dítě ve věku 8 let (hmotnost 28 kg). Rodiči udáváno pravděpodobné bodnutí včelou s následným pruritem, zarudnutím obličeje, slzením, chlapec začal zrychleně usilovně dýchat. Při přijetí dítě dušné, stridorozní, má tachykardii, je nauzeozní.
K dispozici při stimulaci stavu mají účastníci lekce k dispozici:
1/ Odběr anamnézy /jsou-li „přítomni rodiče“/, zhodnocení celkového stavu stavu a zajištění základních vitálních funkcí
a/ stav vědomí - GCS
b/ dýchání – proud vzduchu, dechové pohyby , sat O2 - maska, OTI, koniopunkce
c/ oběh – puls, NIBP, Ekg monitoring - zajištění žilního přístupu, volumová náhrada
d/ fyzikální vyšetření vč. orientační neurologické vyšetření
e/ základní laboratorní vyšetření - ABR, glykémie
f/ farmakoterapie
2/ Diferenciálně diagnostická úvaha – postup vyšetření – terapeutický postup, načasování
3/ Zhodnocení zvoleného postupu, vyhodnocení stáže. Rozbor dané situace se studenty.
Na stránkách české resuscitační rady http://www.resuscitace.cz/ jsou uvedeny algoritmy doporučených postupů v kardiopulmonální resuscitaci.